Facebook Share Image

TELEMEDICINA

INFOKOMMUNIKÁCIÓS MEGOLDÁSOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN

Az infokommunikációs eszközök használata ma már megkerülhetetlen az orvoslás területén is. Nemcsak egy adott egészségügyi intézmény munkáját teheti hatékonyabbá, megkönnyítve az orvosok munkáját, de az intézményközi kommunikáció is minden korábbinál szorosabbra fűzhető. A betegek oldalán pedig a betegellátás színvonalának emelkedése mellett olyan kézzelfogható előnyök is jelentkeznek, mint a betegrekordok távolról való elérése, az otthonápolás lehetősége és a távoli megfigyelés, amely a megelőzésben is kulcsszerepet játszik. A Digitális Város koncepciójának megfelelően tehát az egészségügy területén is adott az online interakcióra való lehetőség az intézmény-ügyfél (ez esetben kórház-beteg) viszonylatban.

A T-Systems Magyarország integrált egészségügyi informatikai rendszereket, EU-szabványoknak megfelelő, megbízható, magas színvonalú informatikai megoldásokat és szolgáltatásokat nyújt hazai és külföldi ügyfelei számára egyaránt.

E-MEDSOLUTION

A vállalat termékportfóliójának legfontosabb eleme a saját fejlesztésű, webalapú e MedSolution integrált kórházi informatikai rendszer, amely a T-Systems Magyarországot a hazai egészségügyi informatika területén elismert és piacvezető szereplővé emelte. A T Systems Magyarország az e-MedSolutionhöz külön lakossági portált is fejlesztett, amelyen keresztül a betegek vizsgálatokra jelentkezhetnek be, letölthetik dokumentumaikat, sőt felhatalmazás alapján akár hozzátartozóik dokumentumait is.
Állami és közigazgatási intézmények közötti kommunikációs rendszer
Az intézményközi és állami intézményközi kapcsolatok kialakítása céljából jött létre ez a rendszer, amelynek célja, hogy adatok strukturált továbbításához szükséges kapcsolatot teremtsen az egészségügyi ellátórendszer szereplői (kórház, szakrendelő, rehabilitációs intézet, háziorvos, magánorvos, patika, biztosító, egészségpénztár, betegek stb.) között, mindezt úgy, hogy a vonatkozó adat- és információbiztonsági követelmények messzemenőkig érvényesüljenek.

TELEMEDICINA

Az orvoslás területén az egyik legdinamikusabban fejlődő és számos előnyt magában hordozó trend a telemedicina-rendszerek fokozatos térnyerése. Ezek a rendszerek lehetővé teszik, hogy csak indokolt esetben kerüljön sor az orvos-beteg interakcióra, és megteremtik a beteg szakszerű távoli kezelésének feltételeit akár annak otthonában is. A felesleges vizsgálatok számának csökkentése érezhető hatékonyságnövelést jelent a hétköznapokban, csökkenti az orvosok és a betegek terhelését, sok esetben pedig a telemedicina a megelőzés leghatékonyabb eszköze.

E-HEALTHCONNECT

A T-Systems Magyarország egészségügyi portfóliójában az integrált kórházi rendszer (e MedSolution) és az intézményközi kommunikációs platform (HISCOM) megvalósítása után logikusan következett az e-HealthConnect telemedicina-szoftver kifejlesztése. Az e-HealthConnect szoftver egy korai figyelmeztetésen alapuló rendszer, amely a telemedicina minden klasszikus funkcióját támogatja:

  • elektronikus betegrekordok kezelése,
  • páciensek távoli instruálása, kezelése,
  • kapcsolat a sürgősségi ellátással,
  • háziorvosi hozzáférés,
  • vitális adatok monitorozása,
  • orvosi nyomtatványok kezelése,
  • kommunikáció szervezése a telemedicina szereplői között,
  • interfészek a telemedicina-mérőműszerekhez.

Az e-HealthConnect alkalmazására minden olyan betegcsoport esetén mód van, amelynél az otthonápolás és a távoli megfigyelés lehetséges és indokolt, így például cukorbetegek, veszélyeztetett terhesek, Alzheimer-betegek, keringési megbetegedésekkel diagnosztizáltak, nagy terheléssel élők vagy éppen sportolók esetében.
A T-Systems telemedicina projektje kiváltja a mindenki számára költséges kórházban fekvést, sőt a páciensektől legtöbbször nem kevés időt, pénzt és energiát követelő rendelőbe járást is. A páciensek naponta mérik, rögzítik és továbbítják a legfontosabb vitális paramétereik (véroxigénszint, vérnyomás, EKG-értékek) mellett például a súlyváltozással kapcsolatos adataikat is. Erre a célra automatikus (vezeték nélküli) adattovábbításra képes készülékeket is be lehet kapcsolni az e-HealthConnect rendszerbe.

A közvetített eseményeket a rendszer - adott lokalizációra szabott - szabályrendszere fontossági sorrendbe állítja a felügyelőszemélyzet munkalistáján, ezzel jelentősen segítve a nagy figyelmet igénylő munkát. A folyamatos monitorozás során mért adatok, az így regisztrált esetleges eltérések vagy éppen a szedett gyógyszerek napi listája egy számítógép, notepad vagy akár okostelefon, illetve egy mobil adó-vevő segítségével jutnak el a telemedicina-központba, ahol egy szakértő csapat értékeli a hatékony gyógyításhoz szükséges eredményeket.
Ha a mérések szerint a páciens kritikus állapotba került, a háziorvos és a felelős szakorvos azonnal értesítést kap az e-Health Connect rendszerben. Szükség esetén az előbb említett szabályrendszer automatikus riasztást is generálhat a bekapcsolt mentőállomás számára. Az orvosoknak közvetlen és éjjel-nappali hozzáférésük van az adatokhoz, amelyeket a telemedicina-rendszer az elektronikus betegaktában tárol.

HEALTHCARE MOBILE: LAKOSSÁGI TÁJÉKOZTATÁST TÁMOGATÓ EGÉSZSÉGÜGYI OKOSTELEFON ALKALMAZÁS

A Magyar Telekom HealthCare Mobile projektje keretében megvalósult fejlesztés arra ad megoldási lehetőséget, hogy a meglévőegészségügyi informatikai rendszerekben rejlő, publikusan elérhető információk, adatok a felhasználó páciensekhez eljussanak úgy, hogy a kiszolgálás minősége növekedjen, ugyanakkor az egészségügyi munkatársak terheltsége csökkenjen.

A fejlesztés eredménye egy olyan Android- és iOS-alapú mobil- és tabletalkalmazás, melynek segítségével a páciensek az alábbi szolgáltatásokat érik el:

  • Leletlekérdezés: leletek elérése és megosztása e-mailben.
  • Időpontfoglalás: szabad időpontok lekérdezése és időpont előfoglalás.
  • Bejelentkezés és sorszámhúzás: a vizsgálatra való bejelentkezés és a várakozási idő nyomon követése.
  • Beteglogisztika: intézménybe való bejelentkezés és tájékozódás az intézményen belül.
  • Vizsgálati tájékoztató: szakértők által összeállított és ellenőrzött tájékoztatók a vizsgálatokra való felkészüléshez.
  • Laborlelet-kisokos: vér- és vizelet-laboreredmények értelmezése.
  • Betegséginformációk: szakértők által összeállított és ellenőrzött alapinformációk betegségekről.
  • 24 órás call center: orvosi tanácsadás.

A szolgáltatásban rejlő előnyök nemcsak a páciensek, hanem az egészségügyi intézmények számára is értéket teremtenek:

  • a tájékozottabb és felkészültebb látogatók révén jelentős időmegtakarítás,
  • elégedettebb páciensek és hozzátartozók,
  • az egészségügyi dolgozók leterheltségének csökkenése,
  • hatékonyabb orvosi munka,
  • nyomon követhető betegutak,
  • javuló intézménymegítélés.

BETEGIRÁNYÍTÁS: FEJLETT MOBILTECHNOLÓGIÁN ALAPULÓ, VALÓS IDEJŰ BETEGIRÁNYÍTÓ ÉS ERŐFORRÁS- ALLOKÁLÓ RENDSZER

A megoldás célja, hogy fejlett informatikai megoldással maximálisan támogassa a páciensellátási folyamatot a páciens intézménybe érkezésétől a távozásáig, folyamatosan nyomon követve és naplózva az ellátás során történt eseményeket és azok pontos erőforrásigényét.

A rendszer használatával az ellátóintézmények működési hatékonysága radikálisan javítható.

  • A betegirányítási rendszerrel folyamatosan, akár távolról is valós időben nyomon követhető az aktuális betegforgalom, az egyes ellátóegységek/-helységek leterheltsége és forgalma, az átlagos várakozási idő és az átlagos ellátási idő.
  • Az ellátószemélyzet a páciensek állapotához igazíthatja a behívási sorrendet, folyamatosan figyelemmel kísérve az ellátásuk megkezdéséhez rendelkezésre álló időablakot (sürgősségi TRAGE ellátás).
  • Amennyiben szükségessé válik a páciensek befektetése, úgy a szabad ágykapacitások nyomon követésével azonnal érzékelhető, hogy rendelkezésre áll-e szabad ágy az elhelyezéshez.
  • Az ellátói tabletfelületeken stopper is rendelkezésre áll, amely újraélesztés esetén támpontot nyújt az ellátó személyzet számára, illetve az alkalmazásba épített pánikgomb segítségével az ellátó személyzet egyszerűen és gyorsan tud segítséget kérni a környező ellátóhelységek személyzetétől is.
  • A működési hatékonyság növelése céljából historikus és valós idejű statisztikák is rendelkezésre állnak.
  • A felkínált rendszer jellemzői:
  • A rendszer figyelembe veszi, hogy a betegellátási rendszer folyamatai nem sémák szerint szabványosítható.
  • Képes lekezelni a váratlan eseményeket.
  • Intelligens rendszer, amely tanulóalgoritmusok által folyamatosan tanul, folyamatosan optimalizál.
  • Maximálisan kihasználja a jelenlegi fejlett technológia által nyújtott lehetőségeket.
  • A szakszemélyzet kiszolgálásán túl a páciens kezébe is kézzel fogható informáló, támogató megoldást ad (okostelefonos alkalmazások).

A RENDSZER ELEMEI:

13

Lépjen kapcsolatba szakértőnkkel!