Facebook Share Image

INTELLIGENS KÖZÖSSÉGI KÁRTYARENDSZER

A Digitális Városban elektronikus úton igénybe vehető szolgáltatások sokasága áll a lakosság rendelkezésére. Ezek kényelmes, átlátható, egységes kezelését teszi lehetővé a számos szolgáltatást magában foglaló, CityPass rendszerű intelligens közösségi kártyarendszer.

A Magyar Telekom intelligens közösségi kártyarendszere egy sokoldalú, biztonságos és hosszú távon is modernnek számító adathordozó. A rendszer egy intelligens eszköz alkalmazásával teszi lehetővé a helyi lakosoknak, turistáknak vagy éppen a városban tanuló diákoknak a különféle közösségi szolgáltatások (például közlekedés, közigazgatás, beléptetés, szurkolói kártya stb.) egyszerű és praktikus igénybevételét.
Az eszköz lehet chipes plasztikkártya (RFID) vagy akár mobiltelefonba integrált chip is (NFC).

Az intelligens chip lehetővé teszi az adattárolást, különböző műveletek végrehajtását és a biztonságos kommunikációt a csatlakoztatott kártyaolvasókkal. Tranzakciót hajthatunk végre például fedélzeti jegyellenőrző készüléken, állomásokon található díjtermékfeltöltőkészüléken (menetjegy vagy bérlet feltöltése), jegyirodai pénztárgépen vagy mobil jegyellenőri készüléken.

8

A kártya alkalmas az azt felmutató személy azonosítására is. Amennyiben a vizuális azonosítás nem egyértelmű, a kártya előlapján található „Kapcsolódó igazolványszám" alapján a személyazonosítás megerősíthető az adott igazolvány egyidejű felmutatásával.

A rendszer moduláris felépítésű, minden modult ugyanaz az infrastruktúra szolgál ki, így csökkennek az egyes funkciókra jutó költségek is. Az egyes alrendszerek külön-külön korábban is léteztek, de ezek komplex integrációja világszinten is egyedülálló. Kialakítása révén a rendszer bármely jelenleg működő, biztonságos azonosítással és adattárolással kapcsolatos rendszerhez illeszthető.

AZ INTELLIGENS KÖZÖSSÉGI KÁRTYARENDSZERBEN TÖBBEK KÖZÖTT A KÖVETKEZŐ MODULOK ALKALMAZHATÓK:

  • Közlekedési kártyarendszer, e-ticketing
  • Hűségpont-kártyarendszer
  • Beléptető- és belépőjegyrendszerek
  • Fesztiválkártya
  • Turisztikai kártya
  • Szociális kártya
  • eCafeteria
  • Parkolási rendszerek
  • Sulikártya
  • Biztonságos szórakozóhely program
  • Mobiltárca (NFC)
  • eGyűlés szolgáltatás
  • eVéleménynyilvánítás

9

HŰSÉGPONT-KÁRTYARENDSZER

A megoldás alkalmas hűségpontok feltöltésére és beváltására a szerződött partnereknél. A hűségpont-nyilvántartások kezelése partnerenként elkülönülten történik. A szolgáltatás része a felhasználók, illetve a hűségpontot adó partnerek számára létrehozott nyilvántartások vezetése, az aktuális információk és a tranzakciótörténet megtekintésének lehetősége. A rendszer alkalmas különböző működési modellek támogatására. Ilyen módon lehet sávos kedvezményeket, pontgyűjtő kampányokat és katalógusalapú hűségkedvezményeket is implementálni a közösségi kártya keretében.

SULIKÁRTYA

A Sulikártya egy átfogó, az iskolai élet minden területére kiterjedő moduláris alrendszert jelent. Lefedi az iskolai portálalkalmazásokat (pl. levelezés, hírlevél, e-napló, csoportmunka-támogatás, órarendkezelés stb.), megkönnyíti és elektronikus útra tereli az iskolai adminisztrációt, és a beléptetőrendszer segítségével nagyban növeli az iskolai élet biztonságát is. Az alrendszer teljesen kompatibilis az új NEK- (Nemzeti Egységes Kártyarendszer) diákigazolványokkal. A Sulikártya képes akár ebédjegyként vagy könyvtári olvasójegyként is funkcionálni.

eCAFETERIA

Az önkormányzatok és azok cégei mint munkáltatók számára az üzemi étkezési keretek kezelése jelenleg sok helyen jelentős adminisztrációs terhet jelent, s mindemellett a dolgozók számára a felhasználás sokszor nehézkes. Megoldásunk célja ezért az ezzel kapcsolatos adminisztratív nehézségek csökkentése.

Az eCafeteria szociális kártyarendszer lehetővé teszi a csatlakozó munkáltatók számára a béren kívül juttatások kategóriájába tartozó üzemi étkezési keretek adminisztrációját és teljes folyamatmenedzsmentjét, kezdve a jogosultak regisztrációjától a havi juttatási keretek elosztásán keresztül az elfogadóhelyekkel történő elszámolásig. A teljes folyamat elektronikus alapokon működik, a dolgozók a kiosztott keretet - az intelligens kártyájukkal azonosítva magukat - vehetik igénybe a szerződött elfogadóhelyeknél. A rendszer az általános elszámolóház funkcióira építve a hatályos jogszabályi feltételeknek megfelelő előtétlogikával kerül kiépítésre.

VÁROSKÁRTYA

A T-City program keretében 2011 májusában vezettük be a Szolnok Városkártyát, amelynek segítségével a város lakói innovatív szolgáltatásokat és kedvezményeket vehetnek igénybe. A rendszer elindításában és működtetésében Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Magyar Telekom, a Jászkun Volán Zrt. és a NetLock Kft. (a CityPass rendszert kifejlesztő konzorcium vezetője) vett részt. A Szolnok Városkártya tesztüzeme 2011. május 1. és december 31. között zajlott, amelynek során a próbaüzemben részt vevőszolnoki polgárok egy intelligens kártyát kaptak, hogy igénybe vehessék a CityPass rendszer segítségével a korszerű, közösségi szolgáltatásokat. A Magyar Telekom a próbaüzem során a felhasználóktól érkező visszajelzések alapján fejlesztette tovább a kártyarendszert és annak kapcsolódó szolgáltatásait, illetve kialakította a közreműködő intézményekkel, partnerekkel közösen a későbbi városkártya-szolgáltatási portfóliót, elvégezte a gazdaságossági számításokat, és kialakított egy fenntartható városkártyamodellt.

A Szolnok Városkártya egyik leghasznosabb szolgáltatása, hogy jegyként vagy bérletként használható a helyi közlekedésben. A Városkártyára feltölthetők a Jászkun Volán helyi járatainak díjtermékei - vagy személyesen a Jubileumi téri pénztárakban, de akár távolról is, interneten vagy mobiltelefonon keresztül. Az elektronikus összvonalas bérletet vagy az időalapú menetjegyet a buszra való felszállás után a kihelyezett készülékeknél - a Városkártya hozzáérintésével - érvényesíteni kell.

A T-City programban részt vevő kártyabirtokosok szórakozás, vásárlás, kulturális és sporttevékenység során is élhetnek a kártya nyújtotta szolgáltatásokkal. A projekthez csatlakozó helyi kis- és középvállalkozások olyan hatékony marketingeszközhöz jutnak, amely a lakossági igények magasabb szintű kiszolgálását segíti. A kártyán hűségpontokat gyűjthetnek a vásárlók, amelyek beváltásával a kártyatulajdonos kedvezményekben részesül.

BELÉPTETŐRENDSZEREK

Az intelligens közösségi kártyarendszer segítségével hatékonyabbá tehető a közintézményekbe és önkormányzati épületekbe történőbeléptetés, de akár szélesebb felhasználási körben is jól alkalmazható, így például nagyobb szállodák esetében is. A rendszerben lehetőség van különböző jogosultsági szinteket kezelni, így a felhasználók mozgásának korlátozásával és naplózásával a biztonság növelhető. A megoldás a munkahelyeken megteremti a lehetőséget a munkaidő nyilvántartására és az őrjárat-ellenőrzésre is. Nem klasszikus, egyszerű beléptetőrendszerekről van szó:

INTEGRÁLT ISKOLAI INFORMÁCIÓS RENDSZER - SULIKÁRTYA

A T-City Home Lab keretében a 2009/10-es tanévben került bevezetésre a szolnoki Szandaszőlősi Általános Iskolában egy RFID- (rádiófrekvenciás azonosítás) technológián alapuló diákazonosító beléptetőrendszer.

Az iskolában minden, a rendszer teszteléséhez csatlakozott diák kapott egy Sulikártyát, amely egy RFID-technológiával működő azonosító plasztikkártya. A be- és kilépés a belépőkártya segítségével az iskola bejáratánál felszerelt forgóvillás kapukon keresztül történik, így jelentősen csökkenthető az illetéktelen belépések száma, és jelentősen növelhető a diákok, valamint az iskola eszközeinek biztonsága.

A be- és kilépéseket a rendszer folyamatosan naplózza, amit a megfelelő jogosultsággal rendelkező, regisztrált felhasználók - így például a diákok esetében a szülők - akár interneten keresztülbármikorlekérdezhetnek.Igényeseténaszülősms-tiskaphatgyermekeiskolábaérkezéséről, valamint arról, ha elhagyja az iskolát. A rendszerhez tartozik egy információs LCD kijelző is, amely üdvözli az iskolába belépőket, és az iskola által szerkesztett közérdekű üzenetek is megjelenhetnek rajta.

A szolnoki tesztüzem során szerzett tapasztalatok felhasználásával és a rendszer továbbfejlesztésével 2010 végére megszületett egy átfogó, iskolák számára kidolgozott koncepció, az integrált iskolai információs rendszer. Az integrált iskolai információs rendszerrel egy olyan országosan egyedülálló fejlesztés jött létre, amely egyszerre szolgálja a gyerekek biztonságát, segítheti az oktatást, továbbá költséghatékony megoldásokat nyújthat az iskolai adminisztráció terén is (pl. könyvtári vagy ebédjegyrendszer integrációja).

A RENDSZER ELŐNYEI

  • Nagyban növeli az iskola biztonságát (forgóvillás beléptetőrendszer, mágneszáras terembeléptetés, csengetésirend-kezelés).
  • Folyamatos kapcsolattartásra, interakcióra ad lehetőséget az iskolai élet összes szereplője között (gyermek, szülő, tanár stb.).
  • Megkönnyíti az iskolai adminisztrációt, folyamatos információszolgáltatásra ad lehetőséget.
  • Moduláris felépítésű.
  • Lehetőség van a már meglevő rendszerekkel történő integrációra.
  • A rendszer egyszerűbb adatszolgáltatást tesz lehetővé: alapvetően alkalmas az OSAP és az oktatásügyért felelős tárca felé történő adatszolgáltatás online úton történő, automatikus teljesítésére.
  • NEK (Nemzeti Egységes Kártyarendszer) diákigazolványok integrációja
  • NFC mobiltechnológia használata

MUNKAHELYI BELÉPTETÉS, MUNKAIDŐ-NYILVÁNTARTÁS

A Szolnokon bevezetett rendszer alapvető célja a Polgármesteri Hivatal dolgozói részére munkaidő-nyilvántartó, szabadságkérelem- jóváhagyó és logikai beléptetőszolgáltatás biztosítása integráltan az intelligens közösségi kártyarendszerrel, érintőképernyős terminálok telepítésével.
Nem szükséges feltétlenül, hogy fizikai beléptetés kapcsolódjon egy beléptetőrendszerhez, amennyiben adminisztrációs és egyéb célokat helyezünk a fókuszba a biztonság helyett. Erre remek példa a szolnoki, ahol ezeken az alapokon működik a közösségi kártyarendszerre épülő interaktív beléptető- és munkaidő-nyilvántartó rendszer.

BIZTONSÁGOS SZÓRAKOZÓHELY

A Biztonságos szórakozóhely koncepciójának célja, hogy átláthatóbbá és biztonságosabbá tegye a szórakozóhelyeken történőidőtöltést a fiatalok körében. Ez az igény az érintett szolnoki csoportok - úgymint a szórakozóhelyeket üzemeltető vállalkozások, a fiatalok, szülők, orvosok, polgárőrség, rendőrség és nem utolsósorban a városvezetés - részéről fogalmazódott meg, a rendszer bevezetését mindannyian támogatták.

FUNKCIÓK:

Szórakozóhelyekre történő beléptetés
A rendszer igénybevételéhez a felhasználóknak érintésmentes kártyára van szükségük, mint amilyen az intelligens közösségi kártyarendszer alapját képező RFID-alapú kártya is. A programban részt vevő szórakozóhelyeken a beléptetés egy NFC-képes mobileszközzel történik. A beléptetést végző személy a kártyát az eszközhöz közelítve végzi el az adatok ellenőrzését. Így tudja megállapítani, hogy a belépni szándékozó személy jogosult-e a belépésre.

Kártyás fizetés
A kártyákkal lehetőség van érintésmentes fizetésre is az elfogadóhelyeken. A fizetési megoldáshoz való csatlakozás elsősorban a szórakozóhelyek és a helyi taxitársaságok számára lehet vonzó. A felhasználók (diákok, fesztiválozók, turisták) egyenlegét akár több módon is fel lehet tölteni, a rendszer az alábbi fizetési csatornákhoz kapcsolódóan nyújt támogatást:

  • online bankkártyás vásárlással a kártyarendszerhez tartozó információs portál webes felületén,
  • banki átutalással a kártyarendszerhez tartozó bankszámlára és
  • készpénz befizetésével a kártyarendszer ügyfélszolgálati irodáiban.

Polgárőri azonosítás
A rendszer kiemelt célja, hogy egy polgárőri és rendőrségi igazoltatás során, esetleg orvosi beavatkozásnál a hatóságok széles körű információt kapjanak a kártya tulajdonosáról, ami gyorsíthatja, segítheti az eljárást. Az érintett, eljáró hatóság képviselői NFC-képes okostelefonokkal, megfelelő biztonságos azonosítás mellett férhetnek hozzá a személyes adatokhoz (pl. értesítendők, lakcím, gyógyszerérzékenység stb.), így szükség esetén értesíteni tudják az igazoltatott fiatal közeli hozzátartozóját, vagy akár haza is tudják szállítani őt.

Információs portál
A rendszer tartalmaz egy információs portált is, amely különböző típusú felhasználókat kezel (szórakozóhely, szülő, fiatalkorú felhasználó stb.). Itt követhető például a számlatörténet, a számlaegyenleg, a be- és kilépések, és itt is fel lehet tölteni az egyenleget. A Biztonságos szórakozóhely segítségével elkerülhető a szórakozóhelyen kialakuló, veszélyessé váló túlzsúfoltság is, hiszen a rendszer segítségével valós időben nyomon követhető a ki- és belépések száma, a befogadóhely telítettsége.

Lépjen kapcsolatba szakértőnkkel!