Facebook Share Image

KERÉKPÁROS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS

A közbringa, azaz a kerékpáros közösségi közlekedés egy olyan újfajta, alternatív közösségi közlekedési szolgáltatás, amely egy település fontos közlekedési csomópontjain és egyéb területein viszonylag sűrűn elhelyezett, mindenki számára könnyen hozzáférhető, egyszerűen kölcsönözhető kerékpárokat működtet.

A Digitális Város koncepciójához kapcsolódóan a közbringarendszerben is nagy szerep jut az infokommunikációs megoldásoknak: a rendszert igénybe vevők internet vagy mobilalkalmazás segítségével találhatják meg a legközelebbi dokkolóállomást, valós idejűtájékoztatást kaphatnak az egyes állomások telítettségéről, és a használati díj feltöltése és nyomon követése is interneten vagy mobileszközön keresztül valósulhat meg.

A kerékpárhasználat célja szerint a kerékpárral közlekedők két fő csoportját különböztethetjük meg.

Az első csoportba azok tartoznak, akik a kerékpárt közlekedési céllal használják, tehát munkába, illetve iskolába járással vagy ügyintézéssel, bevásárlással kapcsolatban. Gondolunk itt a városi lakosokra, akik kisebb távolságokat szeretnének megtenni céljuk eléréséhez és az ingázókra, akik a kombinált utazást választják. Ebbe a körbe tartozik a kiindulópont és a közforgalmú közlekedési eszközök megállóhelyei közötti kerékpározás is, amely a multimodalitás gondolatához kapcsolódik. A multimodalitás a közösségi közlekedés jelentőségének növelését támogató egyik legfontosabb vertikális trend, amelynek lényege, hogy egy utazás különböző szakaszaihoz a megfelelő közlekedési eszközöket választhassa meg az utazó, ami menetrendileg összehangolt, integrált forgalomirányítási és utastájékoztató rendszerek kialakítását teszi szükségessé.

A második csoportba tartozók alkotják a szabadidős célú kerékpározást választók körét. A csoportba a turisztikai, természeti nevezetességekhez, kulturális és művészeti értékek megtekintéséhez kapcsolódó és a szórakozási célú kerékpáros-forgalom sorolható.

A közbringarendszerek kialakítása környezetvédelmi és egészségügyi haszonnal is jár, és költséghatékony, időtakarékos megoldás a rövid távolságokat megtenni szándékozó lakosok számára.

EGY KÖZBRINGARENDSZER KIÉPÍTÉSÉHEZ SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK:

  • gyűjtőállomások, azokon belül
  •      dokkolóállomás: a kerékpárok kapcsolódása többféle technológia alkalmazásával is lehetséges, pl. RFID (rádiófrekvenciás azonosítás)/ elektromágneses zárszerkezet vagy kódzár/mobiltelefon;
  •      információs terminál: bankkártya/mágneskártya/chipkártya-leolvasó, nyomtató - pinpad, érintőképernyős számítógép;
  •      biztonsági rendszer: a térfigyelő rendszer lehet kamera (a kamerák által szolgáltatott kép valós idejű információt nem nyújt - a képet az adatrögzítő eszközön tárolják elemzés céljából -, de a kamera elrettentő lehet a tolvajokkal szemben), és lehet chip (a kerékpárok vázának belsejébe szerelhető chipkártya lopásgátlóként szolgál);
  • kerékpárok,
  • a működést biztosító informatikai rendszerek (logisztikai, karbantartási, ügyfélszolgálati, fizetési).

Logikájukat tekintve, különböző megoldások működnek, így a magyarországi települések, régiók számára példaként szolgálnak, és különböző alternatívákat nyújtanak.

B+R megoldás
Egy-két forgalmasabb helyen felállított, egyszerre több kerékpárt tároló állomás, amely főként pályaudvarok, P+R parkolók közelében van. Így a városba bejáró ingázók és a gépkocsival közlekedők egyszerűen és gyorsan tudnak kerékpárra váltani.
Ennél a megoldásnál a kerékpár akár egész nap is a használónál lehet, de a nap végéig vissza kell vinnie a kiinduló állomásra a járművet.

Ez a megoldás ezenfelül akár a vasúti közlekedést vagy a távolsági buszközlekedést is kiegészítheti az állomásokra, pályaudvarokra elhelyezett kerékpáros-állomásokkal.

Többdokkolós megoldás
Ennél a koncepciónál több kisebb dokkolót állítanak fel a város több pontján. Így a tömegközlekedést kiegészítve vagy akár turisztikai céllal is használhatóak a kerékpárok, hiszen mindegy, hogy a használó hol vette fel a járművet, bármelyik másik állomásra is visszaviheti, ahol szabad helyet talál. (Ezzel a jármű egyirányú közlekedésre is alkalmazható.)
Ezen típusú működés lényege, hogy mivel a szolgáltatást igénybe vevő több helyen kikölcsönözheti és visszaadhatja a kerékpárt, rövid távokra és időszakokra fogja használni, pl. amíg munkahelyéről eljut addig, ahol ebédel, vagy egy kávézóba, egy megbeszélésre, vagy egy tömegközlekedési csomópontra, megállóba, vagy vissza.

FŐVÁROSI KÖZBRINGARENDSZER (MOL BUBI)

A MOL Bubi olyan újfajta közösségi közlekedési szolgáltatás, amely meghatározott területi környezetben egyéni közlekedési lehetőséget kínál a lakosságnak. A projekt megvalósításában a T-Systems Magyarország biztosítja a rendszer-integrációt, az adatkommunikációt és egyes szoftvereket, míg a Csepel Zrt. a rendszer használatára alkalmas kerékpárokat gyártja és szállítja, továbbá elvégzi a telepítéseket. Az átadást követő első 5 évben a MOL Bubi üzemeltetési feladatait a két konzorciumi tag közösen, a Csepel Zrt. irányítása és szakmai felügyelete mellett látja el.
A 75 gyűjtőállomásból 30 terminál van ellátva bankkártyás fizetési lehetőséggel és érintőképernyővel.
A rendszer összesen 1506 db dokkolóállomásából 1100 db kerékpár kölcsönözhető. A kerékpárok felvétele és leadása az automata gyűjtőállomásokon önkiszolgáló módon történik. A visszaadás helye a hálózaton belül tetszőleges, bármely gyűjtőállomáson lehetséges, az állomások egyenletes kerékpár-ellátottságáról a rendszer gondoskodik.
A termináloknál és a rendszer honlapján is lehetőség van a bankkártyával történő díjfizetésre. A rendszerhez iOS, Android és Windows Mobile platformokra fejlesztett, magas színvonalú mobilalkalmazás érhető el, amely többek között olyan kérdésekre is választ ad, hogy hol van a közelben Bubi-állomás, mennyi a szabad férőhely és az elérhető kerékpárok száma, vagy mennyi a használatra fordítható kreditjeink aktuális egyenlege.

Lépjen kapcsolatba szakértőnkkel!