Facebook Share Image

T-City Szolnok

A T-City a Magyar Telekom és Szolnok megyei jogú város közös, többéves fejlesztési és innovációs programja, amely 2009-ben indult el azzal a céllal, hogy tesztjelleggel a legkorszerűbb távközlési, informatikai és tartalomszolgáltatásokat nyújtsák a város polgárai számára.

A projekt küldetése, hogy az élet minden területén – egészségügy, oktatás, közigazgatás, turizmus, kultúra, közlekedés, gazdaság – bemutassa és kiaknázza az ICT adta lehetőségeket. Ennek megfelelően kiterjed többek között a turizmus támogatására, egyes biztonsági szolgáltatásokra, a háztartások energiafogyasztásának optimalizálására (e-metering), de vannak az egészségmegőrzéshez hozzájáruló megoldások, és rendkívül népszerű a számos funkciót egy alkalmazásban egyesítő intelligens Városkártya is.

A széleskörű piaci bevezetés előtt álló termékek és szolgáltatások egyszerűsítik az ügyintézést, motorizálják a város gazdaságát, és hasznos visszajelzésekkel segítik a fejlesztőket: a programban résztvevő lakosok, intézmények és önkormányzati szervezetek ugyanis tapasztalataikkal segítik a szolgáltatások tökéletesítését.

A Magyar Telekom leányvállalataként, a hazai infokommunikációs szektor piacvezető szereplőjéhez méltón a T-Systems Magyarország portfoliója és projekttapasztalata lehetővé teszi, hogy Szolnokhoz hasonló projektekben partnerként együttműködve valósítsa meg a hazai városok digitálissá válási törekvéseit.


Innováció testközelből

A szolnoki T-City mintaprojekt sikere abban áll, hogy a lakosság a kezdeményezés mellé állt, és érdeklődéssel fogadta – mutatott rá a város polgármestere. Szalay Ferencet az elmúlt évek tapasztalatairól, a szolnoki polgárok visszajelzéseiről és a fejlesztések további irányairól kérdeztük.
dv_szalay_ferenc_252

„Az önkormányzat minden téren arra törekszik, hogy a kor szellemének megfelelő színvonalon végezze munkáját, ezért a lakossággal kapcsolatos ügyintézés egyik fejlesztendő területeként éppen az infokommunikációs szolgáltatások igénybevételét jelöltük meg. A Magyar Telekom T-City programja olyan megoldásokat keresett a lakosság és a város közötti kapcsolatban, amelyek használata sokak számára ma már a hétköznapi élet része, a közszférában való alkalmazásukra azonban mindeddig nem születtek kísérletek. Ez az irány tökéletesen egybevágott a szándékainkkal. A szolnoki T-City mintaprojekt sikere abban áll, hogy a lakosság a kezdeményezés mellé állt, és érdeklődéssel fogadta.” – mutatott rá SzalayFerenc, Szolnok polgármestere.


Miért látott lehetőséget Szolnok város vezetősége a T-City kezdeményezésben?
Az önkormányzat minden téren arra törekszik, hogy a kor szellemének megfelelő színvonalon végezze munkáját, ezért a lakossággal kapcsolatos ügyintézés egyik fejlesztendő területeként éppen az infokommunikációs szolgáltatások igénybevételét jelöltük meg. A Magyar Telekom T-City programja olyan megoldásokat keresett a lakosság és a város közötti kapcsolatban, amelyek használata sokak számára ma már a hétköznapi élet része, a közszférában való alkalmazásukra azonban mindeddig nem születtek kísérletek. Ez az irány tökéletesen egybevágott a szándékainkkal.

Mennyiben volt szerepe a résztvevő intézményeknek és a lakosságnak a fejlesztések további alakításában?
Azt gondolom, hogy a program nem lehetne működőképes, ha a szolnokiak nem állnak mellé. Intézményeink rendkívül aktívan vesznek részt a T-City programban. Hogy csak egy példát említsek: a Szandaszőlősi Általános Iskola sokat segített az iskolai beléptetőrendszer finomításában. Működő tesztkörnyezetként különösen hasznosak tudtunk lenni azóta már piacon lévő szolgáltatások, például a Városkártya vagy az otthonőrző rendszer tökéletesítésében.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy az egyik legnépszerűbb szolgáltatássá a Városkártya vált. Milyen visszajelzések érkeztek a lakosságtól?
A szolnoki Városkártya az országszerte megszokott rendszertől eltérően – a T-Citynek köszönhetően – egy intelligens, az infokommunikáció számos vívmányát ismerő szolgáltatás. Már most is több mint ezren használják, a kedvezményes kismamabérletet például sok száz család ezen keresztül veszi igénybe.

Nem csak kényelmi megoldásokat kínál a T-City, hanem komoly esélyt jelent például a háztartások energiaköltségeinek csökkentésében is. Hogy áll a projekt ezen a téren?
A smart metering teszt keretében az E.On eddig ötszáz család villanyóráját cserélte okos mérőórákra, amely a háztartások pillanatnyi fogyasztásáról szolgáltat pontos információt. Ez az első lépcsőfok ahhoz, hogy az áramszolgáltató kedvezőbb árakat kínáljon a fogyasztóknak, hiszen megismeri és ezáltal előre tervezheti a felhasznált áram mennyiségét. Mindehhez azonban szükséges még a magyar szabályozói háttér kidolgozása is.

Milyen további területekre terjesztenék ki a T-City koncepcióját Szolnokon?
Az okoskészülékek elterjedésével számosfeladatunk, intéznivalónk kap új távlatokat. Ilyen felhasználási terület például az energiatudatosság, a távolról vezérelhető energiafelhasználás, vagy a Mobilváros okostelefonapplikáció, amely a mobilparkolás mellett arra is alkalmas, hogy veszélyes kátyút vagy illegális szemétlerakást jelenthessenek be vele a szolnokiak. A MobilTárca alkalmazás és a tesztelésre kibocsátott virtuális bankkártyák segítségével a boltban fizetéskor már elegendő a PayPass terminálhoz érinteni mobiltelefonunkat. Minden, a pénztárcánkban lévő plasztik kártya integrálható a MobilTárcába, de használható a közlekedésben, belépőjegyek és kedvezménykuponok, hűségprogramok esetében is. Így hamarosan akár otthon is hagyhatjuk a tárcánkat. További új lehetőség a város számára a Telekom egyik innovációs fejlesztése, az e-Szavazás is.



forrás: JövőKép – a T-Systems Magyarország Ügyfélmagazinja