CAFM - Létesítménygazdálkodási rendszer

A CAFM (Computer Aided Facility Management) a grafikus műszaki alkalmazások speciális területe. Célja számítógéppel támogatott, grafikus információkat is kezelő létesítmény gazdálkodás, egy szervezet működési feltételeinek biztosítása és a költségek minimalizálása érdekében.

A Daten-Kontor Kft. több évre visszanyúló tapasztalatokkal rendelkezik műszaki nyilvántartások és térinformatikai megoldások fejlesztése terén. Létesítménygazdálkodási rendszerek fejlesztésével 2003-óta foglalkozunk.

A feladat tárgya a szervezet számára rendelkzésre álló ingatlanok együttese, amikről legalább a következő információkkal kell rendelkezni:

  • Az ingatlan jellemzői (hely, telekméret, telekhatárok, épületek, stb. - a földhivatali nyilvántartásokkal összhangban)
  • Épületek jellemzői (helyiségek, helyiség méretek, tartófalak, pillérek, oszlopok, kémények, stb.)
  • Belsőépítészeti információk (liftek, ajtók, ablakok, lépcsőházak, válaszfalak, stb.)
  • Terület kihasználási normatív adatok (léteznek európai normatívák)

A támogató rendszer fő céljai:

Az adatkezelés - numerikus és grafikus információk - felhasználóbarát, kényelmes módjának biztosítása
Az információk alfanumerikus és grafikus megjelenítésének támogatása
Valós számított adatok képzése - a normatívákkal való összehasonlíthatóság érdekében
Speciális funkciók támogatása - költözés management, területgazdálkodás, munkahely kialakítás, stb.

A témában meglévő referenciáink közül néhány:

DATEN-KONTOR CAFM rendszere

A DK-FM rendszer a Daten-Kontor Kft.-nek a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal és a KPI támogatásával megvalósult saját fejlesztésű létesítménygazdálkodást támogató megoldása. A pályázati forrásra a cég a Baross Gábor Innovációs Program keretében tett szert.

A termékfejlesztés eredményeként egy olyan rendszerkoncepció, és erre épülő termék állt elő, mely épít a jelenleg elérhető legmodernebbtechnológiák nyújtotta lehetőségekre, és funkcionalitásában felveszi a versenyt a nagy globális vállalatok egyedi fejlesztésű létesítménygazdálkodási rendszereivel, mégis elérhető megoldást jelent a magyar és nemzetközi gazdasági szereplők többsége számára. Ezt a vékonyklienses, platform független kialakítás teszi lehetővé, melynek köszönhetően nincs szükség drága adatbázis és alkalmazásszerver megoldások beszerzésére, bármilyen az ügyfél igényeinek megfelelő alapszoftver alkalmazható.

A DK-FM rendszerben szakértői egyeztetések, és a piacon elérhető megoldások vizsgálatával összegyűjtöttük mindazon funkciók és szolgáltatások széles körét, amelyek hatékonyan képesek támogatni a létesítménygazdálkodással kapcsolatos tevékenységeket, ezáltal segítve az érintett vállalkozások és szervezetek hatékonyabb működését.

A szöveges nyilvántartások mellett a nyilvántartott épületek alaprajzainak grafikus megjelenítésével támogatja az átláthatóbb és egyszerűbb létesítménygazdálkodás megvalósítását.

A rendszer rugalmas felhasználói felületének köszönhetően rövid idő alatt testre szabható, moduláris felépítésének köszönhetően pedig minden ügyfelünk összeállíthatja a számára legelőnyösebb informatikai megoldást. Egyedi igényeknek megfelelően rövid időn belül újabb modulok és funkciók fejleszthetőek, illeszthetőek a rendszerhez.

Az ún. vékonyklienses kialakításnak köszönhetően futtatásához nincsen szükség különféle programok telepítését a felhasználók gépein. A rendszer összes funkciója elérhető egy WEB böngészőn keresztül.

Az informatikai rendszer a következő üzleti folyamatokhoz nyújt hatékony támogatást

  • Nyilvántartások
    • Létesítmény-nyilvántartás (létesítmények alaprajzi megjelenítésének támogatásával)
    • Vagyonnyilvántartás
    • Eszköznyilvántartás
    • Szervezeti nyilvántartás
  • Területgazdálkodás
  • Környezetvédelem
    • Karbantartás
    • Hulladékgazdálkodás
    • Selejtezés
  • Üzemeltetés
    • Hibaelhárítás
    • Karbantartás kezelés

Magyar Telekom CAFM

A Daten-Kontor Kft. 2003-ban indult projektje a Trammel Crow Wallis Rt., mint a MATÁV ingatlankezelő társasága létesítmény gazdálkodási tevékenységét kell, hogy támogassa. A létesítmények csak alfanumerikus alapon történő nyilvántartása kiegészült egy grafikus alkalmazással, mely kialakításával, nem csak pontosabb, de teljesebb nyilvántartás jött létre. Ez lehetővé tette a közvetlen célok megvalósítását:

  • A GIS rendszer által nyilvántartott terület (400 000 nm irodaterület) tartalmazza azokat a helységeket is, melyek az alfanumerikus adatbázisban nem szerepeltek. Így a rendszerben javult az adatok minősége (területadatok, hiányzó helységek felmérése, stb.).
  • A topológia segít abban, hogy a szervezetek a lehető leg optimálisabban foglalják el a rendelkezésükre álló helységeket, ezáltal a helységeket használók munkahelyi hatékonysága is nő.
  • Segíti a szervezetek belső elszámolását, illetve teljessé teszi azt. A rendszer hatékonyan tudja kezelni a közös területek költségeinek kezelését.
  • Szervezetek költözése esetén optimális megoldások közül választhatunk, melyeket a rendszer a megfelelő paraméterek beállítása után automatikusan ad meg.
  • Lehetőség van hierarchikusan felépített objektumstruktúrában kezelni a helységek, eszközök, bútorok, gépészeti berendezések, telefonszámok, dolgozók adatait.

A projekt feladatai a következők voltak:

  • A rendszer kezdeti adatfeltöltése a MATÁV jelenleg is üzemelő rendszereiben található adatok felhasználásával, pontosításával
    • Felmérési módszertan kialakítása
    • A felmérés elvégzése (a munkát a TCW szakemberei végzik a DK támogatásával)
    • A felmérési adatok és a más rendszerkeben már létező adatok ellenőrzött betöltése a CAFM rendszerbe (GIS és alfanumerikus adatfeltöltési feladat - a DK TEDI szervezete végzi)
  • A feltöltött rendszer üzembehelyezése, támogatása
  • Intranetes publikációs felületek biztosítása

MÁV IGM (Ingatlan Gazdálkodási Rendszer)

A MÁV Zrt elsődleges célja a projekttel az volt, hogy az egymástól mennyiségben, és minőségben eltérő adatbázisait, adatait egy közös és központi térinformatikai rendszerben tudja kezelni, majd egy felmérési projekt kereteiben ezt ki tudja bővíteni.

Az informatikai megoldás a MÁV Térinformatikai Rendszer egyik üzleti területét fedi le. A rendszer alapját az AutoDesk termékek alkotják. Erre épül az az egyedi implementáció, mely lehetőséget ad arra, hogy a MÁV Zrt az ingatlanjait (földterületek, épületek), és azok leíró adatait, térbeli adatok alapján, GIS módszertannak megfelelően, elhelyezhesse és ábrázolhassa.

A szerkesztési és adat karbantartási feladatokat egy TopoBase térinformatikai rendszerre implementált fejlesztés teszi lehetővé. Itt történt annak az objektum modellnek a kialakítása, mely a rendszer alapját alkotja.

A szélesebb felhasználói kör számára a gyakorlatban már jól bevált MapGuide publikációs szervert vettük igénybe, és ágyaztuk be az egyedi fejlesztésünkbe.

Az Ingatlangazdálkodási alrendszert úgy alakítottuk ki, hogy elhelyezhető, ábrázolható benne a körülbelül 15-20 ezres nagyságrendű földterület, illetve ezeken elhelyezkedő épületek alfanumerikus és térbeli grafikusa adatai.

Az informatika rendszer szolgáltatásai között olyan modulok szerepelnek, melyek lefedik a fenti ingatlan portfólió kezeléséhez szükséges üzleti folyamatokat:

  • Ingatlan alapnyilvántartás
  • Költségtervezés, felhasználás követése és értékelés
  • Karbantartási fenntartási munkák és hibaelhárítás tervezése és nyilvántartása
  • Helyiség gazdálkodás nyilvántartása
  • Bérleteztetés és szerződések kezelése
  • Riportok és vezetői riportok
  • Területi és funkcionális jogosultság kezelés és Adminisztrációs funkciók sokasága
Vágási József

Kapcsolat

Vágási József

Kompetenciaközpont vezető, T-Systems Magyarország

Névjegy mentése QR kóddal

Megosztás